Elokuvat sekä kiehtovat ja jännittävät. Ne opettavat ihmisiä toimimaan tietyllä tavalla, tekemään elämän valintoja ja nauttimaan arjesta viihteen parissa. Elokuvat tarjoavat katsojille monipuolisia ja nautinnollisia elämyksiä ja kutkuttavat mieltä erilaisten roolihahmojen ja tarinoiden muodossa. Elokuvagenre eli elokuvan lajityyppi paljastaa meille monta asiaa. Näitä ovat muun muassa pelin henki, jännityksen tiivistyminen tai tragikomiikan rakentuminen. Kaikki kaikessa. Elokuvat viihdyttävät ja tarjoavat lukuisia viihteen arvoisia elementtejä, joiden takia elokuvien pariin tullaan uudelleen ja uudelleen. Elokuviin palaamisen syynä voi hyvin olla niiden viehättävyys kuin pelit, joka onkin yksi yhtenäinen elementti, joka viihdyttää elokuviin kirjoitettujen tarinoiden sisällä. Pelit ja pelaaminen tarjoavatkin viihteelle uusia ulottuvuuksia.
Elokuviin sisällytetään tyypillisesti jännityselementtejä muualta elämästä. Tarkoituksena luoda uusia jännityksen muotoja ja juonen kaaria. Juonen käänteet muun muassa kannustavat osallistumaan leikkiin ja nauttimaan elokuvan tarjoamista ajatuksista. Yhtenä on kehonkieli, joka tarjoaa mahdollisuuden ajatella ja pohtia ja mikä ajanjakso tai periodi soveltuu katsojalle ja sitä läheisellä yhteisöllä ja yhteiskunnalla. Ehkäpä tarjota uranuurtavia ajatuksia miten rakentaa elämä uudelleen ja tehdä siellä käänteentekeviä muutoksia. Kiehtovia puheenaiheita voisivat olla sekä politiikan, yhteiskunnan tai sivistyksen teemat. Muun muassa Yhteiskunnan sosiaalinen tasapaino tai tasapainon taso ja laatu ympäriläsi. Elokuva, joka sopii tähän esimerkkiin on nimeltä Kiinalainen ruletti (1976), joka pohtii ihmisten välisiä suhteita, näkymätöntä todellisuutta ja rakkaudettomuutta osana juonittelua, odottamattomia tilanteita ja suurten valheiden paljastumisia. Elokuva sisältää jännitysmomentiltaan ruletin, joka kuvaa ihmissuhteita ja niiden välistä draamaa, jossa mukana on myös nuori ihminen. Elokuvan on ohjannut Rainer Fassbinder, jonka elokuvakieli tunnetaan toisen maailmansodan jälkeisen uuden saksalaisen aikakauden merkittävinä ohjaajana. Toinen mielenkiintoinen elokuva on Nicholas Meyerin ohjaama Venäläinen ruletti (1991). Tarina ajoittuu kylmän sodan jälkeiseen aikaan, jolloin Berliinin muuri on murtunut ja uuden tasapainon etsiminen yhteiskunnassa on alkanut.
Ruletti muuttuu moneksi mielenkiintoiseksi kohtaamiseksi. Yksi tärkeimmistä on juuri elokuvat. Elokuvat ympäröivät sinua viihteenä ja antavat sinulle ajatuksen kuulumisesta osaksi tarinaa. Tarinoita kirjoitetaan myös kuvittamaan populaarikulttuuria, ja niiden sisältämien kuvien tarkoituksena on tutustuttaa todellisten ihmisten tarinoihin, elämään ja tapahtumiin sekä luoda kiintymystä pelien pelaamiseen. Kiintymystä voisi kuvata jännityksen, mystiikan ja juonen hyväksymiseksi sosiaaliseksi tapahtumaksi, jossa kokoonnumme yhteen nauttimaan kaikista mahdollisuuksista, joita ruletti tarjoaa. Esimerkkiversiot, kuten Classic, European ja High Roller, ovat yksi parhaista tavoista tutustua pelaamisen saloijin ja siihen, mistä osaltaan elokuvataiteessa on kyse. Samalla tavalla elokuvia kuin pelejä ja pelaamista kuvataan parhaana käytettävissä olevana tekijänä mahdollistamalla jännittävien tarinoiden olemassaolon, joihin voit tutustua tarkemmin kun olet valmis itse niihin osallistuvan. Elokuvissa kuten Casino (1995), Pelkoa ja inhoa Las Vegasissa (1998), Ocean’s Eleven (2001), Casino Royale (2006) sekä elokuva nimeltään 21 (2008) ovat kaikki tunnettuja rulettipelielokuvia, joissa tunkeudutaan ruletin saloiohin osana elokuvan jännittäviä juonen käänteitä. Johnny Deppin tähdittämässä elokuvassa Pelkoa ja inhoa Las Vegasissa keskitytään nimenomaan seikkailemaan Las Vegasin kasinoilla, jossa myös henkilökohtainen selviytymistarina kohtaa tarinassa juonen ytimen. Aivan samalla tavalla Ocean’s Eleven kuvataan selviytymis sekä rohkeana ryöstötarinana, jossa maineikkaat näyttelijät toimivat myös kasaamaan rutkasti huumoria juonen käänteisiin. Casino elokuvan maineikas kuvaus on myös ollut Sharon Stonelle Golden Globen voittanut ja Oscar-ehdokkuuden saavuttanut roolisuoritus.
Kolmas suuntaus, jonka avulla voimme kuvata ruletin esiintymistä elokuvissa on huomioida televisiosarja, jotka ovat oman menestyksen seurauksesta saaneet jatkumoa elokuvista. Tämä ruletiksi kuvattava tulkinta on iän ikuinen peli, jossa ensiksi taivutaan toistamaan näyttelijöiden ja heidän kantamien roolihahmojen merkitystä osana tarinaa ovat aina tarinan arvoinen kertomus. Sarjojen variaatiot kuvaavat jännitystä ja ruletti tuotantoyhtiöiden varjostamaa keskustelua pelin pelaamisen kannattavuudesta ja sen merkityksestä osana taiteentekemistä. Tällaisia televisiosarjoista elokuviksi ponnistaneita sarjoja ovat muun muassa Solsidan, Star Trek, Vaarallinen tehtävä, Salaiset kansiot, Sinkkuelämmää ja lukuiset muut mielenkiintoiset aluevaltaukset. Ruletin mukana oleminen ei ole kirjaimellista, mutta viihdyttävää. Esimerkeissä on kuvattavissa ruletin ominaisia piirteitä, jossa markkinoiden ovavanpyörä ja sen vetovoima on kiihdyttänyt kaupankäyntiä ja vauhdittanut myös muita elementtejä, kuten keskustelua ruletin pelaamisen kannattavuudesta. Toiset televisiosarjat käynnistyvätkin lähes yksinomaan siitä, että tavoitteena on julkaista elokuva, jota televisiosarja kannattelee vielä elokuvan viehätyksen päätyttyäkin. Kiintopisteenä on kuvattavissa jännitykseksi ja tunnetiloiksi, jonka sisällä elementit kamppailevat toistensa kanssa. Yksi pallon heitto tai liian suuren panoksen asettaminen väärään suuntaan voi järkyttää koko pelin viehätyksen ja saada katsojan siirtymään toiseen suuntaan. Yhtenä jännittävänä vertauskuvana televisiosarjojen ja elokuvien kiertokululle on suomalainen versio mobiililaitteiden kehityksestä, jossa suomen kansantaloudelle elintärkeät mobiiliteknologiset innovaatiot ovat luoneet yhteiskunnalle suurta innostusta ja arvotaustan rakentumista, mutta samalla ollut yksi suuri rulettipeli kannattaako teknologian tulevaisuuteen sijoittaa ja miten siitä selviytyä.