Internet on meille jokapäivää, ja itseasiassa päivä päivältä enemmän. Se koskettaa jokaista ikäluokkaa jo senkin vuoksi, että valtionhallinto ja julkiset palvelut ovat siirtyneet pitkälti myös nettipalveluiksi, kuten myös verotoimisto, vakuutukset, pankit – Suomessa on vaikea nykyään elää ilman nettiyhteyttä.
Internetin lyhyt historia
Internet tuli Suomeen jo 80-luvulla ja sen ensimmäisiä sovelluksia olivat sähköpostit, uutisryhmät, tiedonsiirto sekä erilaiset pelit ja keskusteluryhmät. Alkuvuosina vain netin hitaus oli lievästi ärsyttävä tekijä, eikä kukaan voinut oikeasti kuvitella millainen internet olisi 2020-luvulla.
Yritysten kotisivut ja erilaiset palvelut alkoivat nousta esille 90-luvulla, jolloin myös nyt enemmän käytössä oleva mobiiliverkko alkoi kehittyä ja verkkopankit tulivat saataville.
2000-luvulla saimme sitten toimivat mobiiliyhteydet ja aivan uutena tulokkaana erilaiset sosiaalisen median palvelut, eli nettisivustot, joiden toiminta perustui täysin ihmisten väliselle kommunikaatiolle, kuville, teksteille, videolle. Tällaisia tuttuja some (sosiaalinen media) palveluita ovat mm. Facebook, Twitter, Instagram, YouTube, LinkedIn, WhatsApp, SnapChat, joista yhä käyttäjämäärältään Suomessakin ja maailmalla suosituimmat ovat Facebook ja YouTube.
Ota sosiaalinen media haltuun yrittäjänä
Jokaisen yrityksen oma paikka löytyy erilaisista sosiaalisen median kanavista. Se voi olla myyntitarkoitus, henkilökunnan rekrytointia tai omien tuotteiden ja uutisten tiedottamista – mutta jokaiselle löytyy oma paikkansa, eikä se välttämättä maksa paljon, paitsi aikaa. Kettu Markkinointi auttaa jo pieniäkin yrityksiä ja yrittäjiä löytämään oman tapansa kommunikoida ja näkyä sosiaalisessa mediassa.
Netti ja sinä
Useimmat meistä käyttävät nettiä uutisten lukemiseen, kavereiden kanssa keskusteluihin, musiikinkuunteluun ja elokuvien katseluun, voit katsoa televisio ohjelmat läppäriltä tai jopa älypuhelimellasi missä sitten oletkaan. Suurin osa suomalaisista on myös jo ostanut jotain nettikaupoista tai asioinut julkisten palveluiden sivustoilla tai pankissa.
Jos vielä 1900-luvun lopussa netti oli kiva lisä, nyt se on jokapäiväinen ”välttämättömyys” tavalla tai toisella lähes jokaiselle aikuiselle Suomessa.
Netti ja yritystoiminta
Monelle yritykselle internet on välttämättömyys. Sähköposti, pankkiyhteydet ovat nopeuttaneet toimintaa, mutta samalla pidentäneet päivää sekä aamusta että illasta, kun työpäivä ei olekaan enää vain toimistolla tai toimipaikalla olemista – mobiiliverkot tavoittavat yrittäjän 24/7.
Yrityksen omat kotisivut ovat myös useimmalle yritykselle ja yrittäjälle se edullisen keino tulla löydetyksi, se on myös jatkuvasta saatavilla palveluselosteineen, kuvineen, lomakkeineen, referensseineen ja parhaimmillaan myös suorana tilauskanavana.
Toimivat monipuoliset nettisivut pienelle yritykselle ovat saatavilla jo noin tuhannen euron kustannuksilla, joihin sitten tulee jatkossa ylläpitokulut päälle, riippuen täysin yrittäjän omista tarpeista ja yritystoiminnasta – pienimmällään kulut ovat muutaman euron luokkaa kuukaudessa. Internet on tuonut yrityksille aivan uusia mahdollisuuksia esitellä omaa toimintaansa, eikä yhdelläkään yrityksellä ole oikeasti syytä, olla olematta internetissä. Useimmiten, jos yritykselle ei löydy omia kotisivuja, tulee potentiaaliselle asiakkaalle helposti ajatus ”onko tämä yritys edes oikeasti olemassa”.
Tulevaisuus
Erilaiset tietoverkot kehittyvät entisestään ja monet päivittäisesti käyttämämme tavarat liittyvät myös nettiin. Puhutaan esineiden internetistä (IOT), eli jääkaappi, pesukone, talo, auto voi olla koko ajan netissä, mikä taas tuo sekä uusia palveluita, että uusia ongelmia. Monet uusimmista kotituotteista sisältävät nettimahdollisuuden, on se sitten uusi televisio tai se uusi jääkaappi emmekä ole kaukana tilanteesta, missä voimme ohjelmoida jääkaapin tunnistamaan sen sisältämä tuotteet ja tilaamaan automaattisesti lähikaupasta uudet tuotteet valmiiksi pakattuun kauppakassiin, jonka voit sitten hakea päivän päätteeksi.