Tietoturvallisuuden suurimmat uhkat – sekä kuinka ehkäistä niitä

Jokainen meistä haluaa turvata selustansa – tämä juontaa juurensa vahvasti myös nettikäyttäytymiseemme. Tietoturvallisuus koskettaa meistä jokaista, eikä kyse ole vain valtioiden tai suuryritysten kohtaamasta todellisuudesta. Nykyisten digitaalisten laitteiden käytön mittapuulla tietoturvallisuuden oletetaan olevan tehokkaampaa kuin koskaan aikaisemmin.

Pikainen katsaus tulevaan vuoteen tuo tullessaan etätyöskentelyä, teknologian huimaa kehitystä – mutta toisaalta myös tietoturvallisuuden uusia uhkia sekä niiden torjumisen kehitystapoja. Tätä kaikkea meille tarjoaa vuoden 2021 teknologian ihmeellinen maailma, jonka kehitys etenee nopeammin, kuin pystymme sitä itse ymmärtämään.

Katsettansa sekä aistejansa joutuvat terävöittämään niin yksityishenkilöt, kuin myös pienet sekä suuret yritysjätit. Tarjottimelle on aseteltu suuria kysymyksiä, kuten miten hakea turvallista kasvua tulevana vuonna? Olipa kyse sitten minkä kokoisesta yrityksestä tahansa, joutuu jokainen tavallaan kohtaamaan kysymyksen, jossa pohditaan minkälaisia visioita tieto- ja kyberturvan saralla tulee seuraavaksi tapahtumaan? Vauhdikkaan tietoturvallisuuden ohessa, voit viettää hetken pelaamalla kasinopelejä paikassa
Vauhti kasino.

Vaikka monet organisaatiot rakentavat verkkopalveluitaan tietoturvallisemmin kuin koskaan aiemmin, niiden aktiivisena uhkana tulevat olemaan erilaiset huijaukset, tietomurrot sekä tietovuodot.


                                    Mitä tietomurron aikana voi tapahtua?

Laajasti yleistyvien kiristyshaittaohjelmahyökkäyksien kohteeksi voi joutua kuka tahansa pienestä konepajasta, aina kansainväliseen high tech -jättiin. Niiden sisällä erilaiset tietomurrot voivat kohdistua esimerkiksi tietojärjestelmien, tietojen, palveluiden sekä verkkoliikenteeseen murtautumiseen.

Salasanat, henkilöturvatunnukset sekä luottokorttien numerot ovat pääsääntöisesti kiristämisen tai kaupan käymisen välineenä. Verkkorikolliset, jatkuvat nettihuijaukset, laitteiden turva-aukot, virallisten verkkokauppojen valesovellukset sekä tietovuodot kuuluvat myös erilaisten kyberhyökkäyksien pariin. Suomessa nähdään yhä enemmän verkkohyökkäyksiä, josta johtuen turvallisuuden kehittäminen edellyttää suurta pitkäjänteisyyttä.


Tarkastelun sekä keskustelua herättäneiden suurten organisaatioiden oletetaan pystyvän olevan teknologian hyödyntämisen eturintamassa. Tämä luo voimakkaasti painetta maailman johtaville teknologia hirmuille, joiden odotetaan luovan roolimallia sekä toiminnallaan esimerkkiä, niin muille yrityksille kuin yksityishenkilöillekin. Puhelin- sekä sovelluskauppojen hyllyjä hallitsevat teknologian jätit, kuten Huawei, Nokia ja iPhone, joutuvat suurten kysymysten sekä arvostelujen kohteeksi. Millaisia tekniikoita ja sovelluksia näissä laitteissa voidaan jatkossa käyttää?

Kun jokainen meistä olettaa saavansa mahdollisiin tietoturvan uhkiin ammattitaitoista apua saman tien, se puolestaan kasvattaa myös digitaalisen yhteiskunnan tarvitsemien ammattilaisten kysyntää. Sama pätee myös tietoturva- ja tietosuojaosaajiin. Alalla onkin kova pula osaavista tekijöistä, sillä kysyntää on todella paljon enemmän, kuin alan ammattilaisia keretään kouluttamaan.

 
                                       Kuinka suojautua tehokkaasti?

Kyberturvallisuusuhkien muuttuessa jatkuvasti, tuskin keneltäkään löytyy täydellistä oikotietä onneen. Onneksi tarjolla on kuitenkin paljon vaihtoehtoja, joiden avulla niin erilaiset yritykset kuin yksityishenkilötkin pystyvät saavuttamaan omien tietojensa suojauksien perusteet.
Jokaisen tulisi pitää tarkasti huolta tehokkaista salasanoista, tiedostojen metatietojen poistamisesta, tietojensa salaamisesta sekä turvallisesta tiedonhävityksestä.

Myös tiedon oikeellisuuden tarkistaminen on suositeltavaa aina, kun siihen on tarjolla mahdollisuus. Jokaisen tulisi myös huolehtia tietojen varmuuskopioinnista sekä niiden suojaamisesta haittaohjelmien ja verkkohyökkäysten varalta. Omat luottokorttilaskut on hyvä tarkistaa nettiostosten jälkeen, sillä verkkokauppojen tietomurrot ovat yleistyneet valtavalla vauhdilla.
Sovelluksille ei myöskään tulisi antaa liikaa tarpeettomia oikeuksia. Kaksivaiheinen tunnistautuminen luo omalta osaltaan turvallisuuden tunnetta omien tietojensa käsittelyssä.

Jokaisella tulisi olla asennettuna tietoturvaohjelmisto, joka hoitaa omalta osaltaan haittaohjelmien torjuntaa sekä ylläpitää palomuuria. Ohjelmistojen antamia varoituksia sekä ohjeita kannattaa noudattaa.

Nämä kaikki ovat tärkeitä osa-alueita oman tietoturvallisuuden ylläpitämisessä.


                                                 ”Netiketti” haltuun

Olipa kyse sitten Applen kaltaisesta teknologia hirmusta, tai yksityishenkilön omasta nettiselailusta, meistä jokainen on vastuussa oman turvallisuutensa takaamisesta. Omaa nettikäyttäytymistään on hyvä tarkastella, sillä sen pohjalta toimintaansa voi myös kehittää. Tarkasteluun voi ottaa sivustot, jossa vierailet, mihin ja miten tallennat henkilö- sekä maksutietojasi, sekä miten usein puhdistat koneen tietoja sekä selailuhistoriaa. On myös tärkeää muistaa pitää virustorjuntaohjelmat tarkistettuina sekä ajantasalla.

Mieti siis tarkkaan, mitä tietoja kerrot ja kenelle. Meidän jokaisen tulisi pitää huolta fiksusta verkkojäljestä ja –identiteetistä.

Varmistu viestin aitoudesta sekä sen lähettäjästä. Viestin ulkoasua sekä kielioppia on myös hyvä tarkkailla. ”Liian” hyvät tarjoukset, kuten rahan tarjoaminen tai sen pyytäminen, omien pankkitunnusten sekä salasanojen kyselyt ovat hälyttäviä tunnusmerkkejä mahdollisen tietomurron osalta. Tallaisten viestien, verkkopalveluiden sekä sähköpostien välityksellä liikkuu paljon yhteydenottoja tuntemattomilta henkilöiltä.

Vaikka netissä tapahtuva asioiminen on meille jokaiselle täysin arkipäivää, on oman turvallisuuden huolehtiminen pidempiaikaisen sekä vakaan käyttäytymisen vankka perusta.